Vanaf 14 september is het mogelijk om te adverteren op merknaamzoekwoorden bij Google Adwords Een beleid dat in heel Europa wordt doorgevoerd en in Amerika, Engeland en Ierland al van kracht was. Dit betekent dat de merknamen, waarvoor in het verleden merknaambescherming is aangevraagd, nu weer als zoekwoorden gebruikt kunnen worden.
Een belangrijk is wel dat het hier dus gaat om de zoekwoorden en niet om de advertentieteksten. De beschermde merknamen mogen nog steeds alleen door de merknaamhouders in de advertentieteksten gebruikt worden. Het nieuwe advertentiebeleid is het gevolg van een uitspraak van het Europese hof. Hieruit blijkt namelijk dat Google geen inbreuk maakt op het merkenrecht wanneer een adverteerder merknaamzoekwoorden in zijn AdWords-campagne opneemt. Dit betekent niet dat een merknaamhouder alle controle verliest, want indien een adverteerder onterecht een merknaam gebruikt kan de merknaamhouder nog altijd een klacht indienen bij Google.
Waarom voert Google deze aanpassing door?
- Google zet de Google gebruiker voorop en het vrijgeven van de merknaamzoekwoorden betekent dat er meer relevante resultaten worden vertoond, naast de organische resultaten;
- In andere landen (Amerika, Engeland en Ierland) is dit beleid al van toepassing;
- Door de uitspraak van het Europese hof is het wettelijk toegestaan.
Wat is het gevolg voor deze aanpassing voor de adverteerders? Allereerst is het belangrijk nogmaals te melden dat alleen de merken die door Google werden en worden beschermd wanneer de merknaamhouder Google hier expliciet opdracht toe heeft gegeven.
Zoekwoorden van merknaamhouders die geen merknaambescherming hebben bij Google kunnen adverteerders altijd al gebruiken.
Het is voor de adverteerders nu belangrijk om:
- Na te gaan of zij dus al merknaambescherming hebben en deze eventueel alsnog aan te vragen;
- Zelf te gaan adverteren met zoekwoorden die betrekking hebben op hun eigen merk;
- De mogelijkheden na te gaan om merknamen van concurrenten op een slimme manier in te zetten in AdWords.
Al met al zal de verandering van het beleid grote gevolgen hebben voor de AdWords adverteerders. Merknaamzoekwoorden zijn namelijk zeer relevant en converteren altijd erg goed tegen (gemiddeld) lage conversiekosten. De adverteerders zullen ontdekken dat de klikkosten op merknaamzoekwoorden hoger worden en de hoogste posities niet meer zomaar bereikt worden.
bron: Jeffrey Bleijendaal
0 reacties
Laat een antwoord achter
Je moet ingelogd zijn logged in om een reactie te plaatsen