Google, velen kennen de naam en functie en in Nederland gebruikt 96% deze briljante zoekmachine. Wereldwijd is Google de meest gebruikte zoekmachine en het meest waardevolle merk ($ 114 miljard). Fantastisch allemaal maar eigenlijk wel een rare naam? Google..? Hoe zijn ze daar nou opgekomen?
Gestart met de naam Backrub.
Voordat Google, Google heette was de naam Backrub. Backrub betekend zoiets als schouderklopje. Er is destijds voor deze naam gekozen omdat Backrub keek naar hoeveel links (schouderklopjes) een website heeft van andere website’s. Als je veel van deze links hebt dan kwam je hoog in de ranking.
Hoe Sergey en Larry op de naam Google kwamen.
De naam Backrub moest na een tijdje toch veranderen. Bedenkers Sergey Brin en Larry Page begonnen te brainstormen en uiteindelijk kwam Sergey Brin met de naam “Googleplex” waarop Larry Page zei: “Waarom niet gewoon Google?”. De volgende ochtend was Google.com geregistreerd maar toen kwam Larry erachter dat er een schrijffout gemaakt was. Ze waren namelijk op Google gekomen omdat dit staat voor een 1 met 100 nullen, oftewel 10100 maar eigenlijk is de term Googol. Klein schrijf foutje maar de domeinnaam Googol.com was al bezet dus hebben ze het bij Google gelaten.
Hoe Edward Kassner op de naam Googol kwam.
De term Googol is uitgevonden door de Amerikaanse wiskundige Edward Kassner in 1938. Men zegt dat Kassner aan zijn achtjaar oude neefje vroeg welke naam hij zou geven aan een héél groot getal en dat zijn neefje toen “googol” heeft geantwoord. Kassner heeft ook de term “googolplex” geintroduceerd. Googolplex is: 10googol, oftewel een 1 gevolgd door een googol nullen. Een googolplex is dus nog weer véél groter dan een googol.
Google en de backlinks
Tegenwoordig is het nog steeds zo dat het aantal links dat je van andere website krijgt heel belangrijk is. Daarnaast heeft google in de afgelopen jaren het algoritme flink uitgebreid. Naast backlinks kijkt Google nu onderandere naar snelheid, alt teksten, plaatjes, title’s, structuur, description, content…. eigenlijk kijkt Google nu overal naar maar relevantie is het sleutelwoord om op nummer 1 in Google te komen.
PS: Of de waarde en de betekenis op gelijk niveau zullen komen is nog af te wachten.
0 reacties
Laat een antwoord achter
Je moet ingelogd zijn logged in om een reactie te plaatsen